Problem haluksów (inna nazwa zwyrodnienia to paluch koślawy) dotyka coraz młodsze pokolenia. Kłopoty ze schorzeniem mogą pojawić się już w wieku 20 lat. Przyczyn jest wiele. Do powstania zwyrodnienia przyczynia się noszenie niewłaściwie dobranego obuwia, na wysokim obcasie, płaskostopie, a także nadwaga. Wyróżnić można kilka sposobów leczenia zachowawcza. Natomiast w bardziej zaawansowanej fazie często jedynym rozwiązaniem okazuje się operacja.

Czy haluksy są dziedziczne?

Wyróżnić można kilka przyczyn pojawienia się haluksów. Jest to dość poważne schorzenie. Nie tylko bolesne, ale po pewnym czasie mogą pojawić się również trudności z chodzeniem. Problem ten w głównej mierze dotyczy kobiet.

Haluksy nie pojawiają się z dnia na dzień. Jest to schorzenie, które rozwija się przez długi okres czasu. Deformacja zaczyna być najbardziej uciążliwa w momencie, gdy palec jest na tyle skrzywiony, że trudno jest dobrać odpowiednie buty. Dopiero wtedy pacjenci decydują się na wizytę u lekarza. Niestety jest to taki etap, w którym niemożliwe jest zastosowanie leczenia zachowawcze. Konieczna okazuje się operacja.

Schorzenie krzywego palucha jest dziedziczne – oczywiście nie chodzi wyłącznie o predyspozycje, ale specyficzne ułożenie kości. Natomiast bezpośrednio do powstania schorzenia przyczyniają się takie czynniki jak, np. noszenie niewłaściwego obuwia, czy nadwaga.

Sposoby leczenia

Najważniejsze jest, aby zapobiegać powstaniu schorzenia. Przede wszystkim należy dobrać odpowiednie obuwie – nie może być za ciasne, zbyt wąskie, niewygodne, z wysokimi obcasami. Oczywiście bardzo istotne jest także prowadzenie zdrowego stylu życia. Trzeba dbać o siebie – prawidłowa dieta, aktywność fizyczna, unikanie używek. W momencie, gdy zauważymy, że duży palec zaczyna odchylać się w stronę pozostałych palców u stopy należy zacząć działać.

Najpopularniejsze metody leczenia to:

• gimnastyka korekcyjna, fizykoterapia,
  • wkładki ortopedyczne,
  • plastry na palucha krzywego,
  • kliny międzypalcowe oraz peloty,
  • opaski,
  • aparaty korekcyjne,
  • szyna.

Jeśli zmian będzie towarzyszył ból, lekarz może dodatkowo przepisać środki przeciwbólowe.

Operacja palucha krzywego

Jeśli wskazane powyżej leczenie zachowawcze nie przyniesie oczekiwanego rezultatu lub stopień deformacji jest na tyle duży (np. w wyniku przesunięcia nasunął się jeden palec na drugi) konieczne może okazać się przeprowadzenie operacji. Szczególnie w sytuacji, gdy schorzenie utrudnia chodzenie.

W momencie pojawienia się pierwszych objawów schorzenia należy zacząć stosować metody zapobiegawcze. Najważniejsza jest zmiana obuwia oraz dobór odpowiednich wkładek. W przypadku dość dużej deformacji należy zacząć stosować inne metody lecznicze, które będą zahamują dalszy rozwój deformacji. Najlepiej sprawdzą się plastry, wkładki żelowe oraz inne produkty, które będą wymuszały nasunięcie palca na odpowiednie miejsce. Ostatnim elementem leczenia jest fizykoterapia lub gimnastyka korekcyjna. Ćwiczenia pomogą w zatrzymaniu dalszego rozwoju choroby.