Najczęstszą przyczyną zabiegów ortopedycznych są nieprawidłowości w obrębie stawów.Ppojawiają się one na skutek urazów, wypadków. Kiedy coś jest nie tak z ciałem należy udać się do lekarza. Wizyta u ortopedy może skończyć się zaleceniami odpowiednich zabiegów ortopedycznych.

Chirurgia ortopedyczna jest to dziedzina która zajmuje się leczeniem narządów ruchu aparatu kostno-stawowego. Zmiany pojawiające się w aparacie kostno-stawowy są wynikiem urazu bądź zwyrodnienia. Pacjenci cierpią z powodu silnych bólów z którymi trudno jest wytrzymać. Dlatego warto udać się do specjalisty aby uzyskać pomoc i uwolnić się od bólu.

Do najczęściej wykonywanych zabiegów ortopedycznych z pewnością należą zabiegi endoprotezoplastyki stawu biodrowego bądź kolanowego. Takie zabiegi to nie błahostka. Wykonywane są one na bloku operacyjnym przez wykwalifikowany personel medyczny, przez lekarzy specjalistów. To zabiegi chirurgiczne które mają na celu poprawić stan zdrowia pacjenta. Niestety niosą ze sobą również pewne ryzyko wystąpienia powikłań okołooperacyjnych. Na taką operację nie idzie się z marszu przygotowania trwają nawet kilka miesięcy. Aby poddać się takiej operacji z pewnością powinny zostać najpierw wyregulowane choroby urologiczne, neurologiczne, kardiologiczne, pulmonologiczne. Czasami zdarza się również że konieczna jest rehabilitacja przedoperacyjna. Nie wszyscy wiedzą również, że przeciwwskazaniem do operacji ortopedycznych jest otyłość.

Są to poważne operacje wiążą się one z dużą ingerencją układ kostno stawowy. Ingerują zarówno w struktury kości jak i tkanki miękkie. Taka operacja trwa nawet do kilku godzin. Może się to wiązać również z krwawieniem podczas którego tracona jest dosyć duża dawka krwi dlatego też przed taką operację zabezpieczona jest pewna ilość krwi którą można ewentualnie przetoczyć kiedy zaistnieje taka potrzeba. Pacjent przed oraz po zabiegu operacyjnym jest pod stałą kontrolą lekarzy, co pozwala kontrolować proces leczniczy.

Bardzo ważne jest odpowiednie postępowanie pacjenta po zabiegu. Z pewnością konieczne będzie stosowanie środków przeciwbólowych które zmniejszą oddziaływanie bólu. Wprowadzona jest również odpowiednia profilaktyka przeciwzakrzepowa, często również podawany jest profilaktycznie antybiotyk. W zależności od wykonywanego zabiegu po takim zabiegu pacjent nie powinny liczyć na to że od razu wróci do pełnej sprawności. Często zaczyna się na nowo nauka chodzenia ,wprowadzane są istotne ćwiczenia których zadaniem jest poprawienie wydolności całego organizmu, wydolności oddechowej oraz ogólnej sprawności. Pacjent nie powinien zbyt długo leżeć w jednej pozycji. Konieczne jest poruszanie się, uruchamianie pacjenta, pobudzanie go do podejmowania ruchu- oczywiście wszystko pod okiem fizjoterapeuty. Osoba która jest po operacji ortopedycznej często wymaga opieki innej osoby nie może pozostać sama ponieważ początkowo nie jest w stanie sobie poradzić z czynnościami dnia codziennego. Nie każdy wie że zabiegi ortopedyczne Bielsko-Biała Warszawa, Kraków czy też Zamość – nie ma znaczenia w jakim mieście są wykonywane- ważne jest aby były wykonywane przez specjalistów, pod kontrolą specjalistów i w dobrych ośrodkach.

Zabiegów ortopedycznych jest naprawdę wiele. Należą do nich osteosynteza czyli zespolenie kości w celach leczniczych, ligamentotomia polegająca na przecięciu połączeń więzadłowych tak aby usunąć przykurcze powstałe w stawie, osteotomia polegająca na przecięciu kości również w celach leczniczych, plastyka która umożliwia wycięcie uszkodzonych elementów stawu ją a następnie wstawianie ich protez, transplantacja polega na przeniesieniu tkanki z jednego miejsca ciała do innego, artrodeza czyli połączenie końców stawowych w celu uzyskania kościozrostów, transpozycja to zabieg polegający na przeniesieniu przyczepu w celu przywrócenia brakujących ruchów.

Gojenie się rany zależne jest od wielu czynników. Niewątpliwie kluczowe znaczenie ma utrzymanie higieny pooperacyjnej. Opatrunki powinny być obserwowane i zmieniane przez wykwalifikowane osoby. Szwy są usuwane po około dwóch tygodniach od zabiegu. Skóra powinna być odpowiednio pielęgnowana. Pacjent powinien być pod stałą kontrolą czy nie występuje u niego gorączka czy nie pojawia się obrzęk czy rana nie zaczyna ropieć- wszystkie ewentualne nieprawidłowości powinny być szybko zgłaszane lekarzowi. Zabiegi ortopedyczne nie są łatwe do wykonania, również nie są łatwe do przejścia dla pacjentów. Wszystko jednak robi się po to, aby tym pacjentom żyło się lepiej, bez bólu, aby mogli się poruszać samodzielnie bez pomocy innych., warto więc docenić rolę jaką pełnią lekarze ortopedzi.