W wieku średnim dokuczać mogą różnego rodzaju dolegliwości. Dosyć częstym są bóle kręgosłupa szyjnego. Człowiek w ciągu życia wykonuje około 600 ruchów szyją na godzinę. Głowa człowieka waży około 3 kg przez co nasza szyja jest narażona na duże obciążenie i urazy. Szyja jest delikatna wielosegmentarna. Ponadto przy tej części kręgosłupa mieści się rdzeń kręgowy, jak również tętnice kręgowe które doprowadzają krew do mózgu. Tak więc ta część kręgosłupa jest niezwykle istotna dla całego zdrowia człowieka i jego funkcjonowania jak również życia. Szyjny odcinek kręgosłupa mogą dotykać choroby zapalne. Najczęściej są to reumatoidalne zapalenia stawów. Może to być osteoporoza, ale również zaburzenia rozwojowe. Urazy mogą pojawiać się również po wypadkach samochodowych. Nie wszyscy jednak wiedzą, że również zbyt bierny tryb życia rozleniwia układ mięśniowy kręgosłupa. Dlatego też warto codziennie uprawiać jakąś aktywność fizyczną. Nawet zwykłe spacery wpływają korzystnie na zdrowie i na kręgosłup oczywiście. Najważniejsza jest systematyczność. Oczywiście, że przyjemnie jest wychodzić na spacer latem kiedy jest słońce, piękna pogoda. Zimą niestety brakuje nam tego słońca, dlatego częściej chodzimy ponurzy zapadamy na depresję, warto wówczas zastosować fototerapię w domu aby doświetlić się dostarczyć sobie więcej witaminy D, gdyż jest ona bardzo ważna dla naszego samopoczucia. Kiedy mamy lepsze samopoczucie wówczas chętniej uprawiamy aktywność fizyczną, a tym samym dbamy o swój kręgosłup. O kręgosłup można też zadbać odpowiednimi ćwiczeniami które można wykonywać w domu. Jeśli lekarz zezwoli Jakie ćwiczenia można wykonywać samodzielnie. Warto jeśli jest taka możliwość aby wykwalifikowana osoba pokazała nam jak prawidłowo wykonać takie ćwiczenia. Dobrze jeśli będzie to na przykład fizjoterapeuta. W Internecie można również znaleźć gotowe przykłady ćwiczeń oraz sposoby prawidłowego ich wykonywania. Należy pamiętać, aby nie przeciążać nadmiernie kręgosłupa, nie wykonywać zbyt gwałtownych ruchów zbyt głębokich ćwiczenia powinny być delikatne ale systematyczne.

W przypadku choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa szyjnego może pojawiać się upośledzenie stabilności międzysegmentarne i powstawanie przepuklin krążków międzykręgowych. Reakcja zapalna wyrośle kostne mogą pojawiać się bóle szyjno potyliczne szyjno-barkowe promieniujące wzdłuż kończyny górnej do palców. Choroba zwyrodnieniowa wymaga badania lekarskiego jak również badań dodatkowych, aby potwierdzić ją oraz wyeliminować inne przyczyny bólów. Pozwoli to upewnić się czy aby pojawiające się bóle nie są wynikiem innych przyczyn neurologicznych. W przypadku kiedy ból szyi jest wynikiem zwyrodnienia można przyczynić się do szybszego ustąpienia bólu. Należy ograniczyć wówczas obciążenie kręgosłupa jak również wzmocnić układ mięśniowy specjalnie dobranymi ćwiczeniami. Trzeba również zwrócić szczególną uwagę na to, jak jaki tryb życia się prowadzi oraz jak zachowuje się w określonych sytuacjach. Z pewnością należy zasięgnąć porady lekarza który oceniając stan zdrowia pacjenta zasugeruje, jaki tryb życia należy prowadzić oraz jakie ćwiczenia wykonywać wolno oraz z czego należy w życiu zrezygnować aby stan zdrowia nie pogorszył się. Warto uzmysłowić sobie że pogodny pozbawiony lęku stosunek do życia oraz pozytywne myślenie pozytywnie wpływa na stan zdrowia przyczyni się do zmniejszenia niepokoju oraz stresu co również ma wpływ na lepsze samopoczucie oraz szybsze dojście do zdrowia. Wyhamowanie napięć emocjonalnych przyczynia się do lepszego samopoczucia warto pamiętać, aby dążyć do aktywnego trybu życia zachowywać dobrą kondycję fizyczną jak również psychiczną dbać o dobrą racjonalną dobrze zbilansowana dietę i cieszyć się życiem.