Bóle kręgosłupa to bardzo częsty problem pojawiający się w dzisiejszych czasach. Mówi się nawet że bóle te stały się chorobą cywilizacyjną. Wszystko przez zmianę stylu życia, mniej ruchu, więcej pracy siedzącej. Z pewnością swój udział w chorobach kręgosłupa mają nowinki technologiczne takie jak telefony komórkowe, komputery itp. Często wymuszają one nieprawidłową postawę podczas ich użytkowania. Ciągłe siedzenie w niewłaściwej pozycji, pochylanie się do telefonu przyczynia się do pojawiania się stanów bólowych.

Kręgosłup zwłaszcza jego lędźwiowy odcinek są najważniejszą podporą ciała. Większość bólów zlokalizowana jest właśnie w obrębie kręgosłupa lędźwiowego. Bóle w tej części pleców zwane są lumbago, korzonkami bądź rwą kulszową. Ból jest niestety często promieniujący.

Aby dobrze zdiagnozować co boli w plecach warto jest wykonać określone badania. Można wykonać rentgen w Krakowie lub każdym innym większym mieście. Takie badanie zleca najczęściej lekarz neurolog bądź ortopeda. Mając już wyniki prześwietlenia zdarza się, że konieczne jest również wykonanie tomografii komputerowej albo rezonansu magnetycznego. Są to dokładniejsze badania, zlecane w uzasadnionych przypadkach, kiedy to wynik rentgenu nie daje jednoznacznej odpowiedzi na temat tego co dzieje się z kręgosłupem.

Jeśli z wykonanych badań wynika, że potrzebna jest rehabilitacja to wówczas z pewnością lekarz takie zaleci. Zalecić on może również różnego rodzaju ćwiczenia kręgosłupa w domu.

Ćwiczenia powinny być odpowiednio dostosowane, dopasowane przez lekarza bądź fizjoterapeutę. Niewskazane jest naciąganie nadmierne mięśni jeśli doskwierają dolegliwości bólowe. Może to niestety pogorszyć stan pacjenta. Początkowo powinno się wykonywać mniej ćwiczeń, by nadmiernie nie przeciążać kręgosłupa. Wykonywane powinny być starannie i powoli. Nie liczy cię ilość tylko jakość wykonanego ćwiczenia. Powinno się wykonywać tyle powtórzeń na ile ma się siłę. Nic na siłę.

Ćwiczenia na dolegliwości bólowe kręgosłupa lędźwiowego wykonywane są najczęściej na plecach.

Przykładem takiego prostego ćwiczenia jest leżenie płasko na plecach i podciąganie prawej nogi do klatki piersiowej po czym przyciąganie głowy do kolana. Po chwili należy wyprostować nogę i opuścić łagodnie głowę. Po kilku sekundach ćwiczenie należy powtórzyć z drugą nogą.

Kolejnym prostym ćwiczeniem jest leżenie z wyprostowanymi nogami Należy wyprężyć całe ciało, ręce spleść i wyciągnąć je jak najdalej za siebie.

Ćwiczeniem wartym wykonania jest również leżenie na plecach z rękami wzdłuż tułowia, ugiętymi kolanami. Stopy złączami, rozstawiamy szeroko kolana możliwie jak najmocniej zbliżając stopy do tułowia.

Warto pamiętać, aby wykonywać ćwiczenia zarówno wzmacniające, rozciągające jak również mobilizujące kręgosłup lędźwiowy. Jeśli samemu ma się problemy ze zrozumieniem jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia wówczas można udać się do fizjoterapeuty, rehabilitanta, który z pewnością przedstawi jak należy poprawnie wykonywać ćwiczenia.

Dbanie o swój kręgosłup z pewnością zaprocentuje na przyszłość.