Zdarza się, że stawy nas zawodzą. Ich sprawność jest ograniczona, nie domagają. Trudno wówczas czasami normalnie funkcjonować. Stawy bolą czasami bez wyraźnej przyczyny. Mogą usztywnić, puchnąć. Przyczyny bólów stawów mogą być bardzo różne. Bardzo ważne jest dbanie zwłaszcza o stawy kolanowe. Zwyrodnienie stawu kolanowego powstaje na skutek przedwczesnego zużycia tkanek które tworzą dany staw. Najczęściej spowodowane jest to zazwyczaj urazem, który powoduje uszkodzenie łąkotek jak również wiązadeł krzyżowych.

W chorobie zwyrodnieniowej stawu kolanowego zmiany powstają powoli, stopniowo.

Przyczyną oprócz urazów stawu kolanowego może być również:

• otyłość i nadwaga
  • starzenie się organizmu
  • choroby drobnoustrojowe na przykład cukrzyca
  • zaburzenia endokrynologiczne
  • niedoczynność tarczycy

Objawami choroby zwyrodnieniowej jest najczęściej:

• ból, który uniemożliwia chodzenie,
  • słyszalne skrzypienie oraz zgrzyty,
  • obrzęk oraz cieplejsze stawy kolanowe po wykonaniu wysiłku,
  • trudności w prostowaniu, jak również w kucaniu,
  • poranna sztywność stawów.

Leczenie składa się z kilku elementów. Po pierwsze należy udać się do lekarza rodzinnego w Krakowie bądź swoim mieście w którym ma się przychodnię zdrowia. Lekarz rodzinny z pewnością skieruje do odpowiedniego lekarza specjalisty który zajmie się rozpoznaniem choroby oraz w dalszym jej leczeniem.

Stosuje się często leczenie zachowawcze polegające na stosowaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych jak również stosowaniu zabiegów fizykoterapii, kinezyterapii, prądów stałych. Kinezyterapia polega na leczeniu ruchem. Fizykoterapia są to zabiegi z wykorzystaniem elektrod Nie są to zabiegi długie, zwykle trwają do 10 minut. Zalecane jest oczywiście przeprowadzenie całej serii zabiegów. Podobnie jest w przypadku jonoforezy, galwanizacji, prądów stałych. Galwanizacja trwa od około 15 do 20 minut i polega na wszczepienie dwóch elektrod do bolącego stawu i przepływu prądu o małym natężeniu . Jonoforeza umożliwia wprowadzanie leku przeciwzapalnego do zmienionych chorobowo tkanek. Do chorego stało przykłada się elektrody wcześniej smarując staw maścią i przepuszcza się prąd o niskim natężeniu. Zabieg trwa do około 20 minut.

Zdarza się że konieczne jest leczenie operacyjne. Zdarza się również tak, że lekarz zaleca zmniejszenie wagi ciała, co ma również istotny wpływ na stan stawów kolanowych.

rehabilitacja

Zabiegów rehabilitacyjnych na stawy jest wiele. Wszystko zależy od dolegliwości oraz stanu zdrowia pacjenta. Choroba zwyrodnieniowa stawów charakteryzuje się tym, że występuje w obu stawach. Zwyrodnienie występuje częściej u kobiet po 50 roku życia. Często wiąże się właśnie z nadwagą, stojącą pracą jak również nieprawidłowością w budowie stóp. Pierwszym objawem może być silny ból pojawiający się podczas wchodzenia po schodach. Jest on efektem ucisku rzepki w trakcie ruchu, zginania stawu kolanowego. Ból często towarzyszy pacjentom podczas chodzenia i stania. W dalszym przebiegu choroby pojawia się najczęściej stan zapalny i znaczne ograniczenie ruchomości stawów. Warto jak najwcześniej wdrożyć procedury leczenia tak aby przywrócić ruchomość stawów i pozbyć się bólu.